سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روش تهیه نان شیرمال کرمدار

نان‌شیرمال نوعی نان شبیه به نان فطیر است که در بسیاری از شهرهای ایران با روش‌های متفاوت پخت می‌شود و فارغ از مواد استفاده شده در پخت آن اغلب مدور و با قطر کمتر از 40 سانتیمتر و به رنگ قهوه ای تیره است. تفاوت اصلی نان شیرمال با فطیر در هر شهرستان استفاده از شیر در تهیه خمیر آن بجای آب است. از همین روی بدان نانی گفته می‌شود که با شیر مالش داده شده باشد. البته می‌توان نان شیرمال را با ماست تهیه کرد. شیرمال سوغات همدان است ولی از نان شیرمال به عنوان سوغات بسیاری از شهرهای ایران یاد می‌شود. طرز تهیه نان شیرمال را در مجله اشپزی فودوتو بخوانید.

 

مواد لازم 

 

آرد سفید : نیم کیلو

تخم مرغ : یک عدد

نمک : یک قاشق چایخوری

روغن: نصف پیمانه

شکر : نصف پیمانه

آب ولرم : نصف پیمانه

مایه خمیر: یک ونیم قاشق غذا خوری

 

مواد لازم برای کرم وسط شیرمال

 

آرد سفید : 2 قاشق غذاخوری

شیر : 1 لیوان

کره : 2 قاشق غذاخوری

تخم مرغ : یک عدد

شکر : نصف لیوان

وانیل : یک چهارم قاشق چایخوری

نشاسته ذرت 2 قاشق غذاخوری

 

مواد لازم برای رومال

زرده تخم مرغ : یک عدد

شیر : یک قاشق غذاخوری

روش تهیه نان شیرمال کرمدار

خمیر مایه را به همراه یک قاشق چایخوری از شکر در نصف پیمانه آب ولرم بریزید و مخلوط کرده روی آن را بپوشانید تا زمانی که به عمل آید . تقریبا 5 تا 10 دقیقه وقت لازم است .

 

شیر ولرم و شکر و تخم مرغ و نمک را با هم مخلوط کنید در حدی که شکر کمی درون مایع حل شود حدود یک دقیقه با قاشق یا همزن دستی هم بزنید . لازم نیست که دانه های شکر کاملا از بین برود . بعد “نصفی” از روغن را اضافه کرده و مخلوط کنید .

 

خمیرمایه عمل آمده را به مواد اضافه کرده در این مرحله نیازی به هم زدن نیست و شروع کنید آرد را اضافه کردن و مرتب هم بزنید . آرد را باید کم کم اضافه کرده وقتی آرد را به اندازه ای اضافه کردید که خمیر خودش را گرفت و کمی سفت شد، آن را به سطح صافی که آردپاشی شده منتقل کرده و شروع به ورز دادن کنید .

 

اگرخمیر به دست چسبید، مقداری از روغن باقیمانده را به آن اضافه کنید. یکی از نکات پخت نان شیرمال :( نان هایی که در آنها روغن استفاده می شود بهتراست که نصف روغن در مواد مخلوط شود و نصف دیگر آن موقع ورز دادن کم کم به خمیر اضافه کنید. )

 

به یاد داشته باشید نباید زیاد آرد اضافه کنید . بعد از ورز دادن باید خمیر صاف و یکدست و خیلی سبک و نرم و لطیفی داشته باشید. ظرفی را که گنجایش دو تا سه برابر خمیر را داشته باشد آرد پاشی کرده و خمیر را درآن گذاشته و به مدت یک ساعت به خمیر استراحت دهید تا حجم آن دو برابر شود .

 

حال به سراغ درست کردن کرم وسط نان شیرمال بروید .

 

برای تهیه کرم وانیلی تمام مواد بجز کره و وانیل را با هم مخلوط کرده روی حرارت متوسط گذاشته دائم هم بزنید تا به غلظتی بیشتر از فرنی برسد کره و وانیل را اضافه کنید مخلوط کرده بعد از روی حرارت بردارید تا سرد شود.

 

بعد از استراحت خمیر به هر شکلی که دوست دارید حالت دهید ووسط آن را کمی از کرم که درست کرده اید بریزید و توی سینی فربچینید وروی آن را با مخلوط شیر و زرده تخم مرغ رومال کنید روی خمیر را کنجد یا سیاه دانه بپاشید و حدود 20 تا 25 دقیقه مجدد استراحت دهید فر را حدود 15 دقیقه گرم کنید خمیر نان را بعد از طی این مدت در فر قراردهید حدود 25 دقیقه زمان لازم است تا نان بپزید و 10 دقیقه دیگر هم گریل را روشن کنید تا روی نان طلایی رنگ شود .

منبع