سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نحوه انتخاب و خرید لوازم شیرینی پزی و قنادی

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به پختن نان و شیرینی در خانه علاقه دارید، باید یک سری لوازم شرینی پزی و قنادی ضروری را در آشپزخانه خود داشته باشید. مهم نیست که یک آشپز مبتدی باشید یا یک آشپز حرفه‌ای، در هر صورت استفاده کردن از این لوازم کاربردی به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر و سریع‌تر مواد مورد نیاز برای شیرینی پزی را اندازه بگیرید و شیرینی‌جات خوش طعم‌تری درست کنید. در مقاله امروز قصد داریم شما را با نحوه انتخاب و خرید لوازم شیرینی پزی و قنادی آشنا کنیم.


قالب های چدن به دلیل ترکیب آلیاژی خاصی که دارد (آهن و کربن) مقاومتشان نسبت به قالب های دیگر بیشتر است و از طرفی حداقل فلزات مضر را به کیک منتقل می کند. دمای متوسط تا بالا را به راحتی تحمل میکند و حرارت را به صورت یکنواخت به همه قسمت های کیک و یا شیرینی منتقل میکند. از قالب های چدن بیشتر برای پخت پن کیک، لووف (قالب نان و کیک) و انواع کیک های سنتی استفاده می شود. اگر چه از قالب های چدن نیز می توان برای تهیه ژله و دسر نیز استفاده نمود ولی قالب های سیلیکونی و پلاستیکی به دلیل تنوع بسیار بالایی که در طرح دارند بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

 

قالب سیلیکونی

به دلیل تنوع بسیار زیادی که در شکل و طرح دارد مورد اسقبال عمومی واقع شده است. قالب های سیلیکونی هم تحمل دمای 500 درجه فر را دارند وهم تحمل دمای فریز شدن. از قالب های سیلیکونی در پخت انواع کیک، شیرینی، ژله، بستنی و دسر استفاده می شود. نکته قابل توجه در قالب های سیلیکونی این است که کیک و یا شیرینی حتی بدون روغن و آرد پاشی نیز به راحتی از ظرف جدا می شود و برای پخت کیک هایی که بافت نرمی دارند بسیار مناسب است. قالب های سیلیکونی در انواع طرح های سه بعدی برای پخت انواع کاپ کیک و مافین، دونات و حتی شکلات و پاستیل وجود دارد. البته جدا کردن ژله از قالب های سیلیکونی کمی نیاز به مهارت دارد و برای راحتی در این کار می توانید کف قالب سیلیکونی را چند ثانیه با سشوار حرارت دهید.

 

قالب پلاستیکی

اکثر افراد قالب های پلاستیکی را با قالب های سیلیکونی اشتباه می گیرند و این در حالی است که قالب های پلاستیکی فقط برای ژله استفاده می شوند و در انواع و طرح های مختلف در بازار موجود است. به دلیل اهمیت این موضوع مجدد تاکید می گردد که ظروف و قالب پلاستیکی نباید در فر و یا ماکروفر گذاشته شوند وفقط مناسب آماده سازی انواع ژله هستند. البته از قالب های پلاستیکی می توانید به عنوان جا یخی نیز استفاده کنید و لیوان ها را با یخ های مدل دار تزئین نمایید.

 

قالب تفلون

قالب های تفلون به دلیل خواصی که دارند خیال شما را از چسبیدن کیک به ظرف راحت می کنند. شما با کمکی روغن یا کره و آردپاشی می توانید کیک را کاملا سالم از قالب خارج کنید. از قالب های تفلون برای پخت انواع کیک، تارت ، کیک آنجل (فرشته) استفاده می شود. اگرچه قالب های کمربندی با قابلیت جدا کردن کیک از قالب بدون نیاز به وارونه کردن کیک، در سایر قالب ها نیز دیده می شود ولی در قالب های تفلون بیشتر دیده می شود.

البته به این نکته توجه داشته باشید که وجود آسیب در ظرف موجب می شود که فلزات مضر از ته ظرف به غذا منتقل شوند بنابراین از ظروف و قالب های تفلون که دارای آسیب دیدگی هستند استفاده نکنید.

قالب آلومینیوم

قالب های آلومینیومی حرارت را به طور یکنواخت به کف ظرف پخش میکنند و نسبت به قالب های چدنی سبکتر هستند. البته باید توجه داشته باشید که زمان استفاده از این نوع قالب ها از اسانس ها و موارد اسیدی مانند لیمو استفاده نکنید. از قالب های آلومینیومی بیشتر برای پخت پیتزا، تارت و سایر کیک ها استفاده می شود.

علاوه بر قالب های کیک، قالب های شیرینی نیز بیشتر از جنس آلومینیوم هستند و معمولا در چندین برش و چندین سایز ارائه می شوند.