سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زودپز چگونه کار میکند؟ + راهنمای خرید

زودپز ها از ایام قدیم در منزل مادربزرگ ها تا به امروز همواره یکی از لوازم ضروری آشپزخانه به شمار می رود. با به روز شدن تکنولوژی زودپز های جدید از لحاظ امنیت و کاربری آسان در استفاده بسیار پیشرفت کرده اند و در عین حال در هزینه و زمان شما صرفه جویی می کند. زودپز می تواند تکه های سخت گوشت را برای شما تبدیل به وعده های لذیذ و خوشمزه کند و همچنین در مصرف انرژی شما صرفه جویی کند چون سریع تر از روش های معمول پخت و پز عمل میکند. شما با استفاده از زودپز میتوانید همان وعده غذای آهسته را در کمترین زمان پخت تهیه کنید و تا 70 درصد در زمان صرفه جویی کنید.

 

زودپز چگونه کار می کند؟

مواد داخل زودپز وقتی جوشانده میشود بخار ایجاد میکند و این بخار داخل ظرف به دام می افتد، افزایش فشار به نوبه خود نقطه جوش مایع را تا 120 درجه سانتی گراد افزایش می دهد. درجه حرارت پخت بالاتر نیز آشپزی را سریعتر از روش های پخت و پز معمولی به سرانجام می رساند. در طول فرآیند پخت بخار به تدریج از طریق سوپاپ روی درب خارج می شود. قبل از اقدام به باز کردن درب زودپز باید جانب احتیاط را رعایت کنید و مطمئن شوید که تمام فشار داخل زودپز آزاد شده باشد در غیر اینصورت موجب انفجار زودپز می شود. هر چند تا زمانی که شما تمام جوانب احتیاط را رعایت کنید بعید است که این اتفاق بیافتد.

نکات خرید زودپز:

در اینجا چند نکته جهت خرید یک زودپز خوب را ذکر میکنیم.

اولین نکته مربوط به ایمنی است. به دلیل بروز خطرات ناشی از انفجار، زودپزی را تهیه کنید که تمام دستور العمل های دقیق ایمنی را رعایت کرده باشد. از جمله سوپاپ امینی.

جنس بدنه: زودپزی را انتخاب کنید که جنس بدنه آن از آلیاژ سنگین باشد ترجیحا فولاد ضد زنگ که مواد به آن نچسبد و در طول فرآیند پخت عطر و طعم مواد غذایی را به طور کامل حفظ کند.

زودپز برقی یا غیر برقی: زودپز های سنتی اغلب به صورت غیر برقی بوده اند اما امروزه زودپز های برقی که معمولا چند کاره هم هستند در بازار موجود می باشد. شما میتوانید با توجه به نیاز خود یکی از این مدل ها را انتخاب کنید.

ظرفیت زودپز: متداول ترین ظرفیت زودپز بین 6 الی 8 لیتر است. شما میتوانید با توجه به تعداد اعضای خانواده خود میزان ظرفیت زودپز را تعیین کنید. اما این نکته را فراموش نکنید همیشه مقداری فضایی خالی در زودپز برای حفظ بخار ضروری است.

دسته زودپز: زودپز ها معمولا به دو حالت تکدسته و دو دسته تولید میشوند. زودپز های تک دسته دارای یک دسته بلند و یک دسته کوتاه می باشد. مزیت این دسته بلند این است که دیرتر داغ میشود و برای جابجایی نیز استفاده از آن راحت تر است اما ممکن در هنگام قرار دادن داخل کابینت فضای بیشتری را اشغال کند.

فشار زودپز: استانداردترین فشار برای زودپز 15 PSI می باشد. زودپزی را انتخاب کنید که دارای این فشار باشد در غیر اینصورت انتظار کارکرد در سریعترین حالت را نداشته باشید.

هزینه: شرکت های متعددی در زمینه تولید زودپز فعالیت می کنند و قیمت های این محصول در رنج های مختلفی قرار دارد.