سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چند غذای ایرانی پر خاصیت

یکی از نکات جالب و بسیار مهم در آشپزی ایرانی این است که ارتباط تنگاتنگی با طب سنتی دارد. ایرانی‌ها در طبخ غذا به نکات متعددی در خصوص سلامتی جسم و جان توجه دارند. غذای ایرانی با آگاهی کامل از مزاج انسان تکامل یافته و شاید به همین دلیل است که بزرگی می‌گوید: هر خوراکی به مقدار کم دارو است، به اندازه‌اش غذا و زیادش سم است.

طعم غذاهای ایرانی ملایم و متعادل است. به این معنا که هیچ مزه یا رنگ یا عطر قوی‌ای در آن غالب نیست. در همه غذاهای اصلی از ادویه‌ها و چاشنی‌هایی مثل فلفل و زردچوبه یا زعفران استفاده می‌شود ولی مقدار آن‌ها همیشه کم است. در ادامه، چند غذای ایرانی پرخاصیت را معرفی می‌کنیم و همراه با طرز تهیه آن‌ها، فوت و فن‌های تهیه یک غذای خوشمزه و سالم را به شما آموزش خواهیم داد.

 

 

باقالاقاتق

باقالاقاتق یکی از سالم‌ترین و لذیذترین غذاهای رشتی است. برای تهیه باقالاقاتق نوعی باقلای خاص که در گیلان می‌روید، مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر موادی که در تهیه این غذا به کار می‌رود، می‌توان به سیر، تخم‌مرغ و شوید اشاره کرد. برخی باقالاقاتق را با برنج و به عنوان غذای اصلی و برخی دیگر به عنوان پیش‎‌غذا می‌خورند.

 

میرزاقاسمی

دیگر غذای پرطرفدار گیلانی میرزاقاسمی است. این غذا هم گاهی به عنوان پیش‌غذا خورده می‌شود. بادمجان، تخم‌مرغ، سیر فراوان و گوجه‌فرنگی از جمله موادی است که در ترکیب میرزاقاسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بادمجان میرزا قاسمی را اکثرا کبابی می‌کنند.

 

سیر قلیه

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه گیلانی که عطر و بویش، دل همه را می‌برد، خورشت سیر قلیه است. مرغ، لپه، سیر و رب گوجه فرنگی اصلی‌ترین موادی است که در سیر قلیه می‌ریزند. سیر قلیه هم مثل خیلی از دیگر غذاهای گیلانی با برنج خورده می‌شود.

منبع:

آموزش آشپزی